Home | أرشيف | الفنان محمود منيسي

الفنان محمود منيسي

محمود منيسى الشاب والفنان الحالم بقوة ثم أحياناً بنشوة ـ سعدت كثيراً بهذا التقدم فى التقنيات والخيال فى سرد الرؤى بكل سهولة وعمق فى أعمالك . تحياتى للفنان الشاب الذى يملأ الحياة الفنية الشابة بالعمل الجاد والواعد دائماً .

الفنان /فاروق حسنى
وزير الثقافة

Invalid Displayed Gallery

– استطاع محمود منيسى فى سنوات قليلة أن يكشف عن الذات الفنية الكامنة فى صميمه، وأن يطوع تلك الذات لخبرة الفن الحديث، والسبيكته الثقافية، وفى السنتين الاخيرتين أمكن لهذا الفنان الشاب الموهوب أن يقدم من خلال فنه أجابات مهمة على أسئلة فى الفن، من بين معالجته لفكرة ( النقيض ) وللاهمية المتمثلة فى حدث الصدام، والضدية .

– إذا أخذ جسم المرأة يمثل الكنز الاثير الذى يحمل فضاء السمات المعبرة عن الوجود برمته، بل إنه المعدن البارد الاصم الذى يفجر احتجاجاً على كل ما هو ممتثل الصلابة، والبرودة، والنعومة، والغلظة، وجفاف الروح، وفقد العقلى .
– وبرغم ذلك فقد ظل المنيسى وفيا للنظام، وللنسق، بل إن حرصه على الجمالية التنظيمية قد همش فى بعض الأحيان فكرته الاصيلة عن المحو، والاحتجاج، وجعلها هى ذاتها من بين عناصر النقيض، والتصادم، الذى يفضح التنميط النموذجى للصناعى، وللاستهلاكى .
أحمد فؤاد سليم

قدم ` السمكة ` كموتيفة رئيسية فى معرضه : منيسى يبحث عن بحور أخرى
– لأن الأحلام تتحقق ولا تموت.. سيظل ترحال محمود منيسى بين موانئ المدن الفاضلة ولوداً دائماً بإبداعاته الجديدة التى تجاوز بها كل تراث واقع تشكيلى مصرى معاصر ينهار فى انتظار التغيير والإشراقات الجديدة بهذه الكلمات أنهى الفنان والناقد عصمت داوستاشى حديثه عن الفنان محمود منيسى والذى يطالعنا بعد غيبة ليست بالطويلة بـ37 عملاً فنياً بخامة الأكريلك على توال هم نتاج تجربته .
– بأسلوب أقرب إلى التجريدية التعبيرية يتناول `منيسى` تجربته الأخيرة والتى اختار لها `السمكة` كموتيفا رئيسية فى معظم اللوحات مع وجود ضئيل للشكل الإنسانى ولاسيما الملاك الأبيض والأصدقاء الراحلين أحمد فؤاد سليم ورءوف سمعان والذي يهدى هذا المعرض لاسمهما .
– عن هذه التجربة يقول منيسى الموتيفا الأساسية عندى فى هذا المعرض هى `السمكة` وهى رمز لبرج الحوت وأنا مواليد هذا البرج فنستطيع أن نقول أن هذا المعرض كما يسمى في الأدب `أدب السيرة الذاتية` فتناولت سرداً لواقع خلال سنة مرت وانعكاسات للعمر الذى مضى وكأنه تلخيص لتجربة الخمس سنوات الماضية والتى بدأت أغوص فيها فى تجربة التجريد والتى كانت فى بدايتها فى محك تشابه مع بعض الفنانين لكن أعتقد أنها الآن تبلورت ووضحت معالمها الخاصة بى من حيث التكنيك والموضوع أما الموضوع وهو السمكة فهى الرمز للخير والنماء والعطاء والتوالد والحياة والهجرة وخصوصاً الهجرة وهى الفكرة التي تلح على فى الفترة الأخيرة كنوع من تغيير البحر فعندما يتعكر بحرك تتركه وتبحث فى بحور أخرى عن حالة ما للإبداع خالية من التلوث والسموم .
– والموضوع أيضا ذو علاقة وثيقة بكونى فناناً سكندرياً عرف البحر وعشقه وهذا بدوره انعكس بوضوح شديد فى اللون الأزرق ودرجاته التى تغلب على جميع اللوحات .
مجدى الكفراوى
مجلة روزاليوسف – 2010

محمود عبد الموجود محمد منيسى

– مواليد الأسكندرية 1970
– حاصل على منحة التفرغ للإبداع من وزارة الثقافة المصرية 1996/2005 .
– عضو نقابة الفنانين التشكيليين ، آتيليه القاهرة ، آتيليه الأسكندرية .
– مدير ومؤسس إدارة التذوق البصري ومقرها بالجيزة بالهيئة العامة لقصور الثقافة منذ مارس 2006 وحتى اغلاقها في أغسطس 2008.
– قوميسير والمنسق العام وصاحب مشروعي ( المدينة الفاضلة ) ومشروع ( بورصة الفن الحديث والمعاصر ) 2006.

معارض خاصة :
– معارض خاصة بآتيليه القاهرة أعوام 1992 ، 94 ، 96 ، 97 ، 2000 ، 2005 ، 2006 ، 2007.
– المركز الثقافى الألمانى 19993 .
– المركز الثقافى الروسى بالأسكندرية 1994 .
– متحف الأسكندرية للفنون الجميلة فبراير 1995 .
– المركز الثقافى الأسبانى بالأسكندرية مارس 1997 .
– مجمع الفنون بالزمالك مارس 1998 .
– مركز الجزيرة للفنون بالزمالك 2002 .
– متحف محمود مختار 2006 .
– مجمع الفنون بالزمالك 2004 ( نجوم صالون الشباب ) .
– إكسترا جاليري بالزمالك 2009 / 2010 .
معارض جماعية ودولية :
– معرض صالون الشباب من الدورة الثالثة حتى الرابعة عشر .
– معرض صالون الشباب بالأسكندرية 96 ، 1997 .
– معرض صالون القطع الفنية الصغيرة .
– معرض شباب الرؤية الأولى بالمركز الروسى بالأسكندرية مارس 1992 .
– مهرجان النهر الصناعى العظيم بليبيا 1994 .
– معرض التشكيليون المتفرغون بمجمع الفنون 1997 ، 98 ، 99 ، 2000 .
– المعرض القومى للفنون التشكيلية ال 97 ، 99 ، 2001 ، 2003 ، 2005 .
– معرض نور الشكل 2004 .
– بينالى القاهرة الدولى السابع .
– بينالى الأسكندرية الدولى ال 21 2001 .
– سيمبوزيوم الشوف الدولى الأول بيروت 2001
الجوائز والمقتنيات :
– الجائزة الأولى فى مسابقة الأسكندرية ماضيها،حاضرها،مستقبلها 1992 .
– الجائزة الأولى فى العمل المركب من صالون الشباب التاسع بالقاهرة 1997 .
– جائزة لجنة التحكيم فى التصوير من صالون الشباب السابع 1995 .
– الجائزة الثانية فى التصوير من مسابقة تليفزيون الأسكندرية 1993 .
– جائزة الرسم من صالون شباب الأسكندرية 96 ، 1997 .
– مقتنيات وزارة الثقافة المصرية ( صندوق التنمية الثقافية ) .
– مقتنيات متحف الفن المصرى الحديث بالقاهرة ومجمع 15 مايو للفنون .
– مقتنيات خاصة لدى أفراد ومؤسسات فى مصر، ألمانيا ، إيطاليا، اسبانيا، أمريكا، الكويت، السعودية، جنوب أفريقيا، فرنسا .
المرسم : وكالة الغورى 3 شارع الشيخ محمد عبده – الأزهر – القاهرة .

The Beaux Arts is not the only institution that trains artists in Egypt as in the rest of the world, especially since contemporary art movements have gone beyond the very principles of their schools and revolted against all the academies; hence the growing number of self-taught artists. These are artists with differing educational, social and cultural careers; all have occupied the milieu of galleries imposing themselves by their works from off the beaten track, far from official diktats, using modern techniques and methods derived from advanced contemporary technologies. Mahmoud Menaysy belongs to this category; he has trained himself in the arts by his own means and in extremely difficult conditions, from leaving Alexandria to arriving in Cairo having had to provide for his family whilst practising his art and educating himself. His path has assured his artistic independence and given him a personal style unlike any other. This is how he has found his place in the Egyptian artistic movement and has been, on several occasions, rewarded by the Ministry of Culture (notably for the Annual Youth Salon) before being chosen to represent Egypt in renowned annual exhibitions. All this has happened in a very short time-scale for someone in such circumstances, since he succeeded in making a name for himself, from the beginning of the nineties, thus in barely twenty years. His challenging of academic principles does not mean that he has ignored or totally rejected them. He has studied anatomy, life drawing, form and colour, as witnessed by a number of his publicly-shown works. Nevertheless, he has rapidly returned to the principles which correspond to his personal vision, using pieces of scrap metal, tin cans, garage and factory bins or computer-generated materials in three-dimensional works on themes like human freedom, destiny, the pressures to which he is subjected and other existential questions. He is thus in step with the trends of world-wide modernism and post-modernism without losing his cultural originality. Refusing to get stuck in a rut, he is forever experimenting with new forms, moving from one style to another, following again and again his dream of interaction between different styles. Yet, in spite of all his works, what we see of his talent is only the tip of the iceberg. He carries within him a world to be discovered.

Ezz el Din Naguib, artist & art critique (January 2010).

Mahmoud Menaysy

VISUAL & CONTEMPORARY ARTIST AND CURATOR

E-mail: menaysy.borsadiarte@yahoo.it
menaysy@hotmail.com
Links: http://www.janetradyfineart.com

Birth date: 16/3/1970
Name: Mahmoud
Family name: Abdelhamid
Artist name: Mahmoud Menaysy
Place of birth: Alexandria – Egypt
Languages: Italian, English, Arabic
Jobs
• Director of Public Art Administration and Art Curator
(THE NATIONAL ORGANIZATION FOR URBAN HARMONY – EGYPT)
• Director of Visual Art Administration (THE GENERAL ORGANIZATION OF CULTURE PALACES – EGYPT)
Member of the Syndicate of Fine Artists in Egypt.
Member of Alexandria and Cairo Atelier in Egypt.
Independent visual artist, expressing himself through painting, sculpture, installations and video art

“In few years Mahmoud Menaysy was able to unleash his deep powerful art character submitting it to experience the Modern Art. In the last years, this young talented artist introduced important answers to art perplexes. For instance how to tackle the contradiction thesis and the importance of shock and contrast.
If he tackles woman’s body, he will incarnate the ethereal treasure that carry the space to express the entire existence of universe, thus it would be the cold deaf material that explodes to protest against all solid, cold, soft, thick, soulless, and mindless.
Even though, Menaysy still faithful to the system and method, even his keen on the systematic aestheticism margined his original theory of omission and protest, settle it among shock and contrast factors to unveil the artificial consumed stereotyped”.
Ahmed Fouad Selim 1998
Director of the Egyptian Modern Art Museum (Cairo)

Projects
• Curator & Commissioner & the General Coordinator of the Project (Exchange modern and contemporary art) in Egypt
• Curator & Commissioner & the General Coordinator of the Project (Utopia) in Egypt

Scholarship
. Sabbatical leave of the Ministry of Culture, 1996/2005.

Solo shows
. Twenty personal exhibitions
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 1992.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 1994.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 1996.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 1997.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 2000.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 2005.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 2006.
– Exhibitions on the Cairo Atelier Gallery – Egypt. 2007.
– German cultural Center in Alexandria – Goethe Inistitutt –1993.
– Russian Cultural Center in Alexandria 1994.
– Alexandria Museum of Fine Arts in February 1995.
– Alexandria Atelier in Egypt 1995.
• Spanish Cultural Center in Alexandria in March 1997.
– Zamalek Arts Complex in March 1998.
– Aljazira Center for Arts, Zamalek, Cairo – Egypt. 2002.
– Mahmoud Mokhtar Museum in Cairo – Egypt. 2006.
– Center of Arts, Zamalek (Akhenaton Gallery) in Cairo – Egypt. 2004 (Stars Youth Salon).
– Extra Gallery, Zamalek in Cairo – Egypt. 2009.
• – Extra Gallery, Zamalek in Cairo – Egypt. 2010.
National Group Exhibitions:
. The most important exhibitions in Egypt from 1990 until 2007.
International Exhibitions & Workshop:
. The 7th Cairo International Biennale, 1998.
. The 21st Alexandria International Biennale of Mediterranean Countries, 2001.
. Al-Shouf International Art Symposium in Lebanon, 2001.

Local and international Who’s Who
. Youth Salon Encyclopedia, First Edition, edited by Dr. Sobhy el-Sharoony, 1994, Sector of Fine Arts Publications.
. Youth Salon Encyclopedia, Second Edition, edited by critic Mohammed Hamza, Sector of Fine Arts Publications, 2002.

Local recognition
prize of the international biennale of Alexandria 2001
Jury prize for painting, the 7th Youth Salon, 1995.
Second prize for drawing, the 8th Youth Salon, 1996.
Prize for drawing, Alexandria Youth Salon, 1997.
Top prize for installation, the 9th Youth Salon, 1997
Prize of the 21st Alexandria International Biennale of Mediterranean Countries, 2001,
Encouraging prize, the 14th Youth Salon, 2002.
Private collection
Among collections of art lovers in Egypt, Germany, Saudi Arabia, Italy, Sweden, South Africa, U.S.A, and Kuwait Sweden,.
State collection
The Egyptian Modern Art Museum & The Ministry of Culture of Egypt & Cultural Development Fund of Egypt,
Swedish Royal palace in Stockholm (the princess of the hearts Victoria)